Na Štrbské Pleso zubačkou za 37 minút?

2. apríla 2020

Prvá zubačka na trase Štrba – Štrbské Pleso bola spustená do prevádzky 28. 7. 1896, slúžila viac ako 36 rokov do 14. 8. 1932 a demontovaná bola v roku 1936, znova obnovená bola v roku 1970 a úspešne jazdí dodnes.

V júli 1895 došlo k vytýčeniu trasy v teréne a v auguste sa už prikročilo k samotnej stavbe. Na 4,75 km dlhom úseku prekonávala výškový rozdiel 451 m, bola stavaná podľa systému Riggenbach a jej vzorom bola ozubnicová železnica na Svábhegy v Budapešti. Samotný cestovný čas zubačky trval v každom smere 37 minút, na trati bola zastávka Móryho osada, kde súprava zastavovala podľa potreby.

Neskôr ju nahradila spoľahlivejšia doprava autobusmi, nakoľko zubačka začala byť už nespoľahlivým, nerentabilným a nevyhovujúcim prostriedkom dopravy. Trať ozubnicovej železnice zo Štrby na Štrbské Pleso bola potom v roku 1936 úradne zrušená a demontovaná.

Nová ozubnicová železnica bola uvedená do prevádzky 20. februára 1970 pri príležitosti Majstrovstiev sveta FIS v severských disciplínach na Štrbskom Plese a je poslednou vybudovanou ozubnicovou železnicou na svete. Dĺžku trate 4,78 km prekoná za 16 min.

#sPanoramouZaHistoriou

#50rokovSvami


Zdroj: Štrbské noviny: História Štrbského Plesa, 1. diel, November 2017